PaulenMarloesGoEast.reismee.nl

Dag 14: Tallahassee-Crystal River

Vanmorgen weer vroeg uit de veren voor ons volgende doel. Tallahassee was ook zeker geen plek waar je nog een dagje wil blijven. Goed voor de doorreis.

Vanmorgen was het voor het eerst sinds we hier zijn 19 graden en wij vonden het heerlijk.. Even bijkomen, maar al snel klom de temperatuur richting de 26 graden en later in de middag tikte die toch weer de 31 aan, maar de avonden 'koelen' wel iets af; het is dan niet meer zo drukkend.

We gingen bij Tallahassee de weg op en moesten volgens de routeplanner 285 km rechtdoor. Dat was dus echt zo. Een lange rechte weg en weer alleen maar bos. Tussendoor hele kleine leefgemeenschappen en enige wat je bij bosjes tegenkomt zijn kerkjes. Zet er een kruis op en je hebt er eentje. Heel bizar, soms wel 3 naast elkaar terwijl er amper huizen zijn. Wat verder al de hele reis met de auto opvalt is, dat er nergens uitzichten zijn waar je een foto kunt maken. Moerassen zat maar allemaal omringd door bomen dus je ziet er niet veel van. Wel jammer.

De autorit was maar 3 uur dus we waren iets te vroeg in het Crystal River. We hadden wel gelezen dat er een natuurpark lag en omdat we de hele rit dus weinig hadden gezien, dachten we wellicht is dat natuurpark iets en we reden er toch langs. Meteen naar visit centre gegaan met de vraag wat we konden doen, bleek er in 5 minuten een boot weg te gaan die je meenam over de Crystal River en waar je dieren kon spotten. Tevens vertelde de man van alles en nog wat over het gebied. Moest gewoon zo zijn dat we er net op tijd waren. De tocht duurde 1,5 uur en was zeer interessant en ook nog verkoelend met een heerlijk briesje over het vele water.

Om 3 uur waren we weer bij de auto en konden we de laatste 10 minuten naar het hotel rijden.

Wat een hotel, wisten al dat het een golfresort was, maar het is ook een waterfestijn en er liggen hier ook veel bootjes. Voor golfen is het veel te warm en waren we ook niet van plan ;-) dus weer lekker bij het zwembad gaan liggen. Lagen nu ook wat meer mensen voornamelijk Duitsers, je kunt wel zien dat je nu weer in het meer toeristische/rondreis gebied bent.

Lekker tot half 7 geluierd en toen gaan eten. Tussendoor wel nog even naar de Rydercup gekeken (golf) en ook nu weer volop aandacht daarvoor op de tv. Komende 2 dagen blijven we het zeker volgen. Vier jaar geleden waren we ook in de US toen de wedstrijd gespeeld werd en zagen we Europa live winnen.

Morgen gaat de reis door naar Sarasota, moeten we langs een van de mooiste stranden komen: Clearwater. Zoals het er nu naar uitziet, houden we morgen ook nog goed weer. Hopelijk want zou toch zonde zijn.

Dag 13: Pensacola-Tallahassee

Vandaag een kort bericht, omdat we de snelle route hebben genomen, dus niet veel gezien alleen bos, bos, bos..... In New York was tijdsverschil met NL 6 uur maar vanaf Nashville was het 7 uur. Tot vandaag want in Tallahassee was het verschil weer 6 uur, dus verloren we vandaag een uur. Omdat ik gisteren door het wassen eigenlijk niet van het hotel en de faciliteiten heb kunnen genieten, hadden we vandaag besloten bij het zwembad van hotel te gaan liggen, want dit plaatsje is niet aan de kust. Dus dat hebben we dan ook gedaan. Zwembad was op dak van parkeergarage dus gelukkig een beetje wind, maar je moest echt om de 5 min. het water in want die zon is zo heet...Vanavond heerlijk Italiaans gegeten.

Ook hier is de orkaan die in de Caribisch gebied rondgaat groot nieuws omdat Florida daar qua weer last van gaat krijgen... Wij hopen dat het mee gaat vallen en bekijken het per dag..maar waarschijnlijk ontkomen ook wij niet aan regen...

Morgen gaat de route naar Crystal River waar het hotel op een golfresort staat...zijn zeer benieuwd.

Dag 12: New Orleans-Pensacola

Ook nu weer de toeristische route genomen en dit keer loonde het wel. Langzaam zie je het landschap veranderen, moerassen, heel veel water, maar ook dieren. Helaas ook dit keer een hoop aangereden dode dieren, zoals weer een hert, die ligt dan dus gewoon midden op de weg. Ik heb het niet gezien hoor want zit echt met mijn handen voor mijn ogen... Verder gordeldieren, weer wasbeertjes, konijnen en een vos.

Kwamen op gegeven moment langs een moeras en zag een best wel grote schildpad heerlijk op een tak in het water. Moest op de foto, want ik zit dus de hele weg met toestel op schoot voor het geval dat... Echter op moment dat Paul gekeerd had en we in de starthouding stonden dook ie het water in...... Helaas dit keer weinig spectaculaire dierenfoto's.

Wel zagen we heel veel paalwoningen, van lelijk dat je dacht waar lijkt dit op tot heuze villa's. Vaak met een bootje die dan in een eigen paalhutje hing te bungelen.

Toen we eenmaal bij de kust kwamen en de zee daar heel erg kalm was, zagen we wel vinnen dichtbij land, maar toch te ver om op de foto te kunnen zetten. Waarschijnlijk kleine dolfijnen.

Ook kwamen we de hele ochtend geen Starbucks tegen waardoor ik pas om 1 uur mijn eerste bakkíe koffie had...afzien hoor. En andere koffiezaken heb je hier ook niet.

Ik had het adres van het hotel ingetikt in de navigatie dus op een gegeven moment waren we bijna op plaats van bestemming. Maar we hadden een hotel op het strand en waar we reden was geen strand te bekennen... Wat bleek, ik was het woordje via voor de straat vergeten en laat die straat nu ook bestaan in Pensaclaechter wel 22 km elders en toen moesten we dus nog 45 minuten rijden ???? Die plaatsen zijn ook zo uitgerekt.. En ons hotel ligt op een eilandje moesten 2 bruggen over.

Bij aankomst in hotel maar meteen een wasmachine gezocht want we zijn nu halverwege,ook dat hoort erbij.

Na het wassen/drogen lekker Mexikaans gegeten en nog even van de avond genoten... Nog steeds boven de 30 graden, maar hier aan de kust wel met een lekker windje, dat maakt het iets dragelijker.

Morgen gaat de reis verder naar Talehassee, waar 14 dagen voor ons vertrek een orkaan schade had aangericht, benieuwd of je daar nog iets van ziet.

p.s. Voor Marian en Jan Eric: de auto rijdt heerlijk!! Hij zoeft over de weg en we hebben alle ruimte..al het geld meer dan waard.

Dag 11: New Orleans

Omdat we hier in het French Quarter zitten, alles is ook in de Franse stijl, balkonnetjes, winkels, hotelinrichting, hebben we vanmorgen ontbeten bij Café Beignet. Ook in Franse stijl (zie foto's). Heerlijke koffie ook, maar alles was zo smoezelig ook de mensen die er werkten. Dat is so wie so vind ik hier in dit gebied, smoezelig dekt de lading. Wij liepen al om half 9 door de wijk en alle straten werden schoongespoten met een of ander goedje. En toch ruikt het constant onfris, denk ook door de warmte. Daarentegen heb je hier totaal geen ongedierte wat wij wel verwacht hadden.

Na het ontbijtje op zoek naar Nike schoenen want ook die 'opdracht' hadden we meegekregen. Dat viel niet mee maar uiteindelijk zijn we in de middag daarvoor geslaagd, na veel heen en weer gebel. En nu blijkt toch maar weer het nut dat Paul in NL al een US sim heeft aangeschaft. Hiermee kun je onbeperkt bellen en sms-en dus dat maakt het contact stukken makkelijker.

En dan onze tocht over de Mississippi met een heuze stoomboot. We werden al verwelkomd met liedjes via een stoomorgel, heeft wel weer wat en het was met een lekker briesje aangenaam vertoeven. Moet wel gniffelen want we komen langs het Pernis van New Orleans en ja dat kennen we wel, maar de Amerikanen blijven foto's maken en het is ook nog eens een bonk roest, want van onderhoud heeft men hier nog nooit gehoord. De tocht duurde 2 uur en een uur lang was met de muziek van een jazz bandje. Erg gezellig en vanaf morgen gaan we dat wel missen. Dan gaan we richting kust en zal het alleen nog maar zand zee en zon zijn. We hebben maar vast 2 klapstoeltjes gekocht voor als we onderweg iets bijzonders tegen komen. Die geven we in Miami aan het eind van de rit dan wel aan een dakloze. Want ook in dit deel van het land is dat weer heel erg.

Nu nog even verder relaxen bij de pool (dit keer buiten) voor het eten. Het is hier nu 17:30 uur en nog erg warm.

Dag 10: Jackson-New Orleans

Nou Jackson is zeker niet se place to be. Wat ons is bijgebleven is het verschrikkelijke personeel in het hotel, kauwgum kauwend je te woord staan en vooral geen stap teveel doen. En het was toch een Hilton, maar een slechte dus.

Vanochtend dus maar snel vertrokken richting New Orleans. Weer voor de toeristische route gekozen. Veel heel bos... En veel doodgereden dieren, meestal wasbeertjes. We hebben ze helaas nog niet levend mogen aanschouwen. Weer ontbeten in ons favoriete ontbijtgebeuren Waffle House. Er waren niet veel mensen, maar laten nu 4 Nederlanders achter ons zitten... Zoveel kom je ze hier niet tegen...

Hup weer door en we hebben weer het echte Amerika gezien, je ziet de dorpjes waar voornamelijk de donkere mensen wonen en de blanke dorpjes en het is een verschil van dag en nacht.

Hoe dichter we bij New Orleans kwamen hoe meer water. Op een gegeven moment gingen we een brug over met een mega water om ons heen. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Een totaal andere omgeving dan we tot nu toe hebben gezien.

De temperparuur is nog steeds hoog, ging toch weer naar de 32 graden.

Rond 3 uur waren we bij het hotel. Een hotel in de French Quarter. Daar gebeurt het allemaal. Moesten even op de kamer wachten en hebben toen maar alvast online onze trip op de raderboot over de Mississippi geboekt. Dat hoort er toch bij.

Nadat we de kamer in konden snel koffers gedumpt en de wijk gaan verkennen. We hadden bij inchecken gezien dat er allemaal mensen in rode tenues met Falcons erop rondliepen. Wat bleek: vanavond spelen de New Orleans Saints tegen de Atlanta Falcons (American Football). De fans liepen dus in de straat die hier bekend staat als de muziekstraat, zoals we die ook in Nashville en Memphis gehad hebben, volledig uitgedost en elkaar lekker ophitsend, maar dan wel op een gezellige manier. Toch bijzonder dat we op zo'n avond hier zijn. Maakt het nog Amerikaanser.

Nu moeten we dus kiezen tussen het debat van de presidentskandidaten kijken of de Football match. Op dit moment toch maar even het presidentsdebat.

Dag 9: Memphis-Jackson

Zoals al gemeld is dit alleen een reisdag. Zou ongeveer 3 uur via de Interstate (is snelste weg) zijn, maar omdat we toch de tijd hadden gekozen voor de toeristische route.Nu was de reistijd 2 uur langer. Nou ja toeristisch dat is dit deel van het land zeker niet. Wat we vooral tegenkwamen was toch wel veel armoede. De woningen vaak krotten en dan heel af en toe ineens een mega sjiek complex. Heel tegenstrijdig. Onderweg kom je in dit deel van het land graan- en katoenvelden tegen. Voor het eerst dat ik katoenvelden zag en ik vond het nogal integrerend. Bij het plukken komen er delen langs de kant van de weg en ik moest er toch echt eentje hebben. Het is net een plukje wol, maar dan met een zaadje erin. Later kwamen we een hele baal tegen. Deze was nog hoger dan Paul. Op een gegeven moment zagen we in de verte heel veel rook. Wij dachten nog dat het brandjes waren van de hitte. Het was nog steeds 35 graden, maar nee het zijn geplukte katoenvelden die men gecontroleerd laat uitbranden. Weer iets wijzer geworden dus,

Toen we bijna bij Jackson waren -onderweg was het al meer en meer bewolkt geworden- was er ineens een pikzwarte lucht en begon het te onweren en de temperatuur zakte binnen 5 minuten van 35 graden naar 22 graden...wat een verademing.. ook terwijl ik dit nu tik is het lekker aan het rommelen.

Toen we in hotel hadden ingecheckt zijn we en stukje gaan lopen op zoek naar een restaurant. Maar het was net een spookdorp. Hier is werkelijk helemaal niets te beleven en op zondag is alles dicht incl. restaurants. Toen maar in het hotel iets gegeten en nog tijdje op terras gezeten. Temperatuur toch weer iets opgelopen.

Morgen door naar New Orleans.

Dag 8: Memphis

Zo onze eerste week zit erop en ik mag wel zeggen dat we al genoeg hebben gedaan/beleefd. En dan hebben we er nog 2 te gaan......

We begonnen vandaag in Graceland. We hadden de toer van half 10 geboekt zodat het nog niet al te warm was, dus zaten al om half 9 in de auto. Wat een poppenkast. Eerst de tickets ophalen bij caissière, daar kregen we te horen dat we in groep 2 zaten en ons om 10 over 9 moesten melden bij een poort. In de wachtruimte werd weer verteld dat we gewoon moesten aansluiten aan de mensen van groep 1. Wat blijkt de hele rij gaat langs de fotograaf, krijgt daarna een headset uitgereikt. Vervolgens wordt dus foto gemaakt en stap je in een kleine bus en voor je instapt krijg je een iPad. Hierop staat de hele toer dus iedereen in de bus zit al met dat ding voor. Hup naar Graceland. Ik had dus een kast van een huis voor ogen. Nou dat is het dus niet ???? Vervolgens word je er doorheen geleid aan de hand van de verhalen op de ipad. Wij waren een van de jongeren althans zo zagen we er in ieder geval wel uit. We waren ook de enige buitenlanders en dat is dan wel weer lekker want dat praat makkelijk... Je mocht wel foto's maken maar meer ook niet. Paul zat als nel in de knoei met camara headset IPad aan een snoer dus die zijn humeur daalde al...Hij is so wie so al niet van in de rij van alles langsgaan. De Amerikanen daarentegen worden helemaal gestoord. Wij hebben dus bij alles de snelle route waar mogelijk genomen. We kijken in zo'n kamer en dan heb je het wel gezien, maar die IPad bleef erover vertellen. Uiteindelijk hebben we de tour die 2,5 uur moest duren in 50 minuten gelopen en we hebben alles gezien :-) Al met al leuk om gedaan te hebben maar het wordt wel opgeklopt.

Toen door naar het hotel waar Martin Luther King vermoord is. Ik dacht dat hij er iets getekend had, maar toen we er waren bleek hij er dus vermoord. Heel indrukwekkend. Er is ook een museum aan gekoppeld National Civil Rights Museum. Dat kunnen ze wel..heel indrukwekkend van slavernij tot aan Bloody Sunday. Filmbeelden, foto's een uitgebrande bus etc. En je liep langs de kamer waar hij dus op balkon ervoor was doodgeschoten. Een fotoserie van zijn laatste minuten hing daarbij. Onwerkelijk dat je dan op zo'n plek echt bent.

Daarna maar gelijk door naar Sun Studio's waar muziekgeschiedenis is geschreven o.a. Elvis nam daar platen op...maar er was net een bus gearriveerd waardoor de tours vol zaten tot in de middag. Toen we hoorden dat het weer een tour was haakten we af.....

Omdat het voor buiten inmiddels veel te warm was, 35 graden, zijn we maar terug naar hotel gegaan. Ik even gaan sporten en Paul bij het binnenbad. Heb nog even getracht in het zonnetje te gaan liggen maar het was geweoon niet te doen.

En tsja dan moesten we toch ook nog naar de 'wereldberoemde' Peabody hotel eenden gaan kijken. Om 11 en 5 uur is dat een schouwspel althans zo werd het ons verteld en zie en lees je dat overal. Omdat 11 uur ons niet lukte, zorgden we dat we er om 5 uur waren.... Een hotel vol met mensen.... Een fontein in het midden waar 5 eenden zwommen. Het verhaal gaat dus dat ze om 11 uur vanaf het dak met de lift naar beneden komen en in die fontein gaan zwemmen en om 5 uur weer terug naar het dak met de lift. Nou dit is dus echt typisch Amerikaans. Hoop show, en dan gaan inderdaad die eenden uit de fontein via een rode loper de lift in. Maar de partij van de dieren zou daar bij ons toch wel een stokje voor steken... Wij zijn hier gewoon te nuchter voor. Daaromheen alleen maar winkeltjes met spullen van eenden. Beetje dubbel. Maar we hebben het gezien En kunnen er nu over mee praten.

Toen door naar de muziekstraat voor het diner. Liepen langs Hooters dus wij even naar binnen, dacht wel leuk voor Paul. Er was een American Football game bezig Tennessee tegen Florida... Allemaal schermen en veel fans die zaten te eten en de wedstrijd luid volgden. Na het drankje besteld te hebben kwam onze serveerster nooit meer bij ons terug voor de bestelling van het eten dus na 40 min. waren we er wel klaar mee en gingen we drankje maar afrekenen. Tig excuses dat het zo druk was (viel wel mee), maar we kregen de drankjes voor niets... Ben er inmiddels wel achter dat je hier je mond open moet doen als iets niet bevalt. Ze doen er dan alles aan om het tij te keren. Niet dat het mij om het gratis drankje gaat maar eel om het principe dat ik klant ben.

We zijn toen doorgegaan naar BB King's Blues Club en hebben daar waanzinnige uren beleefd. Bijzonder gave band speelde daar. Je moest bij entree 3 dollar per persoon betalen voor de band. Dan wachten op iemand die je naar je plek bracht. Wilde die man ons aan zijkant van podium zetten.. ik zeg ik betaal 6 dollar voor een band die ik vervolgens dus niet kan zien, dacht het niet... En vervolgens geeft hij ons 1e rangs plekken.

En zo zit ons avontuur in Memphis erop. Morgen gaan we naar een klein plaatsje als tussenstop naar New Orleans. Is meer alleen een overnachting.

Dag 7: Nashville-Memphis

De afstanden die we deze trip moeten reizen, zijn minder lang dan toen we de westkust deden. Daf betekent dus dat we redelijk relaxt kunnen doen in de ochtend. De reistijd vandaag was 3,5 uur. De omgeving is ook totaal anders dan California. Was het daar heel erg heuvelig, dat is hier bijna niet het geval. Heel veel bos dus weinig te zien voor mij anders dan aangereden dieren: er lag zelfs een kop van een ree langs de weg ???? Wel heel veel roofvogels. Onderweg ontbeten bij Waffle House. Wij hadden er nog nooit van gehoord, maar het was zeer lekker en de rekening bizar laag.15 dollar voor 2 personen behoorlijk ontbijt. Voor herhaling zeker vatbaar. Toen maar even bij benzinepomp wat voorraad ingeslagen, want we hadden nog steeds geen supermarkt gezien... Gat in de markt hier. Binnen hoorde een jongen ons praten en vroeg waar we vandaan kwamen. Hij snapte niet hoe we in dit gedeelte kwamen terecht kwamen... Blijkbaar zijn er dus niet zoveel mensen die deze rondtrip zo maken. Hij vond het awesome toen we zeiden wat we al gedaan hadden en dat we nu naar Memphis gingen. Hij kwam daar vandaan en zei dat we zeker naar Beale street moesten, vergelijkbare straat als wat we in Nashville hadden gelopen. Deze straat hadden we zelf al op het lijstje staan.

Toen door naar Memphis waar we dus al om 2 uur waren en gelukkig was onze kamer al beschikbaar want eigenlijk was inchecktijd 3 uur. We hebben kamer op 16e verdieping en als we goed schuin kijken zien we de Mississippi. De straat naar 'het straatje' is een wandelprommenade vanaf het hotel met merendeel eettentjes en er rijdt een oude trolleybus. Het was wel vreselijk rustig toen we de omgeving gingen verkennen, we waren bijna de enigen...kan ook aan de temperatuur liggen want het was eigenlijk niet te doen in de zon 35 graden....

Toen kwamen we dus bij dat straatje en het was inderdaad vergelijkbaar met Nashville alleen iets korter, maar wel weer van alle kanten uit de tenten muziek. Alleen nu geen country en western maar blues. Gelukkig houden wij van vele soorten muziek. We lopen dus in dat straatje en staat daar ineens een waanzinnige band te performen. Dus lekker gezeten met een colaatje. Ook hier niet veel mensen.

Daarna nog even naar de Mississippi gelopen en op de weg terug naar hotel nog even gegeten in een oude bioscoop.

Prachtige grote kamer hebben we met een view. Tot nu toe hebben we echt een wereld vakantie.

Net tickets gekocht voor een tour door Graceland morgen om 9:30. Konden het ook via hotel boeken maar dan ga je met een bus en wij zijn toch graag eigen baas over onze tijd. Ook willen we morgen nog even naar een plek waar Marin Luther King een belangrijk verdrag heeft getekend. Maar dat is voor morgen. Nu nog even lekker hangen in de hotelbar waar ze Starbucks hebben, want de gewone zwarte koffie krijg ik hier niet weg ????

Oh ja uiteindelijk toch een supermarkt tegengekomen dus daar mag ik het vanaf nu niet meer over hebben.